
Le vernissage de l'exposition de Kate Daudy "If not knowing, When" aura lieu à la Sorbonne ArtGallery le 28 février 2025. L'exposition sera précédée de la série de conférences de Kate Daudy "Amor Mundi" :
Interventions As a Medium :
Written interventions and Impermanent installations 2018-2024
Advocacy, the environment and sustainability :
Experiments with new technology and new materials
Art + Science
Illustrating, advancing and exploring scientific ideas through artistic practice
Kate Daudy is a conceptual artist known for her public interventions, large-scale sculptures, and experimentation with language. She has long standing collaborations with scientists and thinkers across many media. Although disruptive, her multi-faceted work remains full of optimism. Current world circumstances may seem dire but Daudy underlines the future is in our hands. Her work will be the subject of an upcoming retrospective at the university of La Sorbonne opening February 28th, 2025. Daudy will be delivering a lecture series to accompany the exhibition, and a catalogue will be published later by Editions de la Sorbonne.

« Interventions as a Medium » retrace les origines du travail de Daudy, qui utilise les mots comme un sanctuaire en les cousant et en les écrivant tout autour d'elle, en passant par l'ancienne pratique chinoise de l'écriture sur des objets qu'elle a apprise, jusqu'à ses interventions dans les espaces publics. Les projets novateurs de Daudy à l'échelle de la ville et son intérêt pour le symbolisme et le pouvoir actif de l'art trouvent leur origine dans les anciennes peintures rupestres et les pratiques rituelles. L'œuvre de Daudy intitulée « Am I My Brother's Keeper » (Suis-je le gardien de mon frère ?) est recouverte et remplie de mots et placée non seulement dans des musées et des espaces publics, mais aussi sur des places publiques, dans un supermarché, dans un théâtre et même dans la cathédrale Saint-Paul de Londres. L'œuvre a finalement été inscrite au programme national d'enseignement en Espagne. La conférence montre comment la longue tradition humaine de l'art public a la capacité de transmettre des idées et d'imprégner un espace d'un récit, dans le cas de Daudy, un récit de communauté, d'autonomisation et de résilience.
"Interventions as a Medium" traces the origins of Daudy’s work in using words as a sanctuary by sewing them and writing them all around her, through the ancient Chinese practice of writing on objects she learned, to her interventions in public spaces. Daudy’s innovative city-wide projects and interest in the symbolism and active power of art is rooted in ancient cave paintings and ritual practice. Daudy’s work “Am I My Brother’s Keeper?” is covered and filled with words and placed not just in museums and public spaces but also in town squares, a supermarket, a theatre and even Saint Paul’s Cathedral in London. The work was eventually placed on the national curriculum in Spain. The lecture shows how humankind’s long tradition of public art has the capacity to convey ideas and imbue a space with narrative, in Daudy’s case, a narrative of community, empowerment and resilience.
La conférence « Art + science » se penche sur les différentes œuvres créées par Daudy avec des scientifiques et des médecins. L'artiste collabore depuis longtemps avec le scientifique Kostya Novoselov, lauréat du prix Nobel, ce qui a donné lieu à une variété d'œuvres comprenant l'utilisation de nouveaux matériaux, la technologie numérique, des œuvres sonores et cinématographiques, des installations et des performances. Leur exploration du hasard et du chaos a donné lieu au livre Wonderchaos. Daudy a également travaillé avec l'hôpital Hammersmith de Londres sur un film pour son exposition Saatchi « It Wasn't That At All » et actuellement avec des biologistes recréant de l'encre à partir d'une ancienne recette égyptienne vieille de 7500 ans, ainsi qu'avec des ingénieurs du son de l'IRCAM à Paris sur l'enregistrement du miel avec des électrodes.
“Art and Science” looks at the various works created by Daudy with scientists and medical practitioners. The artist has a longstanding collaboration with Nobel Prize winning scientist Kostya Novoselov which has led to a variety of works including the use of new materials, digital technology, sound and film work, installations and performance pieces. Their exploration of randomness and chaos led to the book Wonderchaos. Daudy has also worked with Hammersmith Hospital in London on a film for her Saatchi exhibition “It Wasn’t That At All” and currently with biologists recreating ink from a 7500 year old ancient Egyptian recipe, as well as sound engineers at the IRCAM here in Paris on recording honey with electrodes.
"Advocacy, the environment and sustainability" looks at Daudy’s highly conscientious and often labour-intensive repurposing of found objects and everyday materials into art work. The artist combines the use of new technologies and materials with natural materials like a fallen tree or honey gathered from the Cloud Forests of Bolivia. Her political care and attention to sustainability led her to create a body of work for a university in Kuwait entirely sent over in digital files. She even 3D printed sculpture combining sand with resin and disassembled the work upon her departure. Her installation for Glastonbury will slowly grow over the years: here the artist worked with a group of refugee women to create a meadow of handcrafted flowers symbolising the community and environmental values of the festival. Her upcoming museum show “Telling The Bees” explores man’s relationship with history and the natural world through the prism of honey. Her work fosters dialogue between themes of ecology, community, and the divine, inviting the viewer to consider everyday decisions in a broader context.
«Promouvoir, environnement et durabilité : » se penche sur la réutilisation très consciencieuse et souvent laborieuse d'objets trouvés et de matériaux de tous les jours par Daudy pour en faire des œuvres d'art. L'artiste combine l'utilisation de nouvelles technologies et de nouveaux matériaux avec des matières naturelles telles qu'un arbre tombé ou du miel récolté dans les forêts de nuages de Bolivie. Son souci politique et son attention à la durabilité l'ont amenée à créer un ensemble d'œuvres pour une université du Koweït, entièrement envoyées sous forme de fichiers numériques. Elle a même imprimé en 3D une sculpture combinant du sable et de la résine, qu'elle a démontée à son départ. Son installation pour Glastonbury grandira lentement au fil des ans : ici, l'artiste a travaillé avec un groupe de femmes réfugiées pour créer une prairie de fleurs artisanales symbolisant les valeurs communautaires et environnementales du festival. Sa prochaine exposition au musée, « Telling The Bees », explore la relation de l'homme avec l'histoire et le monde naturel à travers le prisme du miel. Son travail favorise le dialogue entre les thèmes de l'écologie, de la communauté et du divin, invitant le spectateur à considérer les décisions quotidiennes dans un contexte plus large.


